piątek, 5 lutego 2016

#72 Klasyka literatury - jeśli nie wiesz od czego zacząć

W blogosferze kulturowej/książkowej działam już od ponad roku i wciąż zadziwia mnie ilość recenzji książek, które można nazwać klasyką. Jak najbardziej rozumiem to, że interesują nas nowości. Kiedy pojawia się zachwalana na zagranicznych stronach książka bądź nasz ulubiony autor wydał kolejną powieść, oczywiście chcemy ją mieć. Jednak wielu z nas prawie w ogóle nie czyta klasyki, a mamy czego żałować.

Rita Hayworth (źródło)
Na początku zastanówmy się czym w ogóle jest klasyka. Według Słownika Języka Polskiego: "klasyka - dzieła sztuki i literatury z różnych okresów historycznych i stylów uznane za doskonałe".
 Powiem szczerze, że laicy, tacy jak ja, mogliby mieć problem w połapaniu się, którą książkę za taką można uznać. Na szczęście żyjemy w XXI wieku i dzięki dostępowi do Internetu z łatwością możemy znaleźć propozycje klasyków do przeczytania. Większość z nas kojarzy różnego rodzaju listy, takie jak lista 100 książek BBC, które pomagają nam w poszukiwaniach. Ja postaram się polecić kilka książek, które spodobają się osobom, które chciałyby zacząć przygodę z literaturą klasyczną.

1. Dziwne losy Jane Eyre - Charlotte Brontë
 Lubisz literaturę kobiecą? Twoje serce mocniej bije podczas czytania scen romantycznych? Masz mnóstwo książkowych narzeczonych? Jeżeli tak, to ta książka będzie dla Ciebie!
Ta wiktoriańska powieść przedstawia historię Jane Eyre, dziewczyny, której wytrzymałość wiele razy była testowana przez los. Osierocona jako dziecko trafiła pod opiekę ciotki, od której nie doczekała się rodzinnej miłości. Jednak Jane okazuje się silną kobietą, przyjmuje nauki i zostaje guwernantką w posiadłości ekscentrycznego pana Rochestera. 
Ta książka to nie tylko pięknie napisany romans, ale też wciągająca historia kobiety, która zmuszona była żyć w świecie konwenansów. A to wszystko okraszone jest szczyptą tajemniczości i mroku kryjącego się w domu Rochestera.
Gregory Peck (źródło)
2. Zabić drozda - Harper Lee
Ten tytuł na pewno wiele razy rzucał Ci się w oczy i nie bez powodu. Książka Zabić drozda jest tak uniwersalna i ponadczasowa, że wciąż cieszy się dużą popularnością.
Atticus Finch jest adwokatem, który postanawia bronić murzyna, oskarżonego o gwałt na młodej, białej kobiecie. Podjęcie się w tamtych czasach tego zadania było zaskakującym czynem - rasizm był niemal uważany za normalną cechę zdrowego człowieka.
Temat wydaje się bardzo trudny, jednak dodając do tego fakt, że w głównych rolach poznamy dwójkę rozbrykanych dzieciaków, których trudno nie polubić, lektura staje się lekkostrawna. Ujęcie problemu od strony dzieci, które mają jeszcze nieskażone przez społeczeństwo umysły okazało się strzałem w dziesiątkę i Zabić drozda pozostaje jednym z moich ulubionych klasyków.

3. Autostopem przez Galaktykę - Douglas Adams
Zapewne wiele razy spotkaliście się ze stwierdzeniem, że klasyka jest po prostu nudna. Nic bardziej mylnego! Wśród pozycji klasycznych możemy się bowiem spotkać z bardzo specyficznym humorem.
Artur Dent nienawidzi czwartków i to w ten dzień go poznajemy. Bardzo szybko zaczynamy rozumieć awersję bohatera - przez kilkanaście stron dowiaduje się, że firma budowlana ma pozwolenie na zniszczenie jego domu, jego przyjaciel, Ford Perfect jest kosmitą, no i Ziemia jest akurat na trasie galaktycznej autostrady i za niedługo nic z niej nie zostanie.
Co prawda, nie jest to może typ humoru, który podpasuje każdemu, ale ja bawiłam się przy lekturze tak przednio jak rzadko mi się to zdarza! Akcja pędzi do przodu, zaskakująca sytuacja goni zaskakującą sytuację, a do tego wiele prześmiewczych wątków związanych z funkcjonowaniem naszej planety i jej mieszkańców. Nic, tylko czytać i się śmiać!
Marilyn Monroe (źródło)
4. Władca Pierścieni - J. R. R. Tolkien
Wydaje mi się, że klasyka fantastyki ma się lepiej niż jakakolwiek inna. Zapewne mają w tym udział cudowne ekranizacje Petera Jacksona. 
W zamierzchłych czasach kowale elfów wykuły Pierścienie Mocy, którymi miał rządzić ten jeden, wykuty przez Saurona w Mordorze. Jednak przez zbieg okoliczności ten cenny przedmiot trafia w ręce niepozornego hobbita - Froda Bagginsa, który musi zanieść Pierścień do Krainy Cienia i tam go zniszczyć.
Każdy z nas oczywiście kojarzy tę historię i chyba nie znam żadnego fana fantastyki, który twierdzi, że proza Tolkiena jest słaba. Co prawda, sama pierwsze podejście robiłam po skończeniu podstawówki i wtedy absolutnie mnie nie zainteresowała. Jednak już w liceum rozkoszowałam się cudowną wyobraźnią autora. Jest to trylogia bardzo złożona, ale za to przedstawiająca kunszt Tolkiena i przede wszystkim we Władcy Pierścieni jest wszystko to, co najbardziej kochamy w fantastyce. Mamy walkę ze złem, mamy postacie rozdarte między postępowaniem słusznie a wybraniem łatwiejszej ścieżki, mamy wątki miłosne i widowiskowe walki. A do tego bohaterowie są tak różnorodni, że każdy znajdzie kogoś, komu będzie kibicował.

5. Dracula - Bram Stoker
Jeśli jesteście fanami opowieści z dreszczykiem to powinniście być zachwyceni tą powieścią grozy.
To historia, która rozpoczyna się od przyjazdu Jonathana Harkera do Transylwanii, gdzie ma omówić kupno posiadłości w Londynie z hrabią Dracula. Okazuje się jednak, że jego klient nie jest zwykłym człowiekiem...
Wszyscy chyba znamy postać hrabiego Draculi, jednak niewielu z nas pewnie czytało pierwowzór. Ja długo nie byłam zainteresowana tą powieścią jednak ostatnio znajomy powiedział, że po prostu muszę to przeczytać. I jestem w trakcie - przyznam szczerze, że to naprawdę świetnie napisana, trzymająca w napięciu książka, którą każdy fan thrillerów czy horrorów powinien przeczytać! Więcej na jej temat powinno pojawić się na dniach, na blogu.

Jest jeszcze wiele klasyków wartych polecenia, ale mam nadzieję, że te kilka tytułów wzbudziło Wasze zainteresowanie. Te, o których nie wspomniałam, a uwielbiam to m.in. Przeminęło z wiatrem Margaret Mitchell (recenzja), Rok 1984 George'a Orwella (recenzja) czy Wyznania Gejszy Arthura Goldena (recenzja).

A Wy, czytacie klasykę? Może macie propozycje tytułów, które dorzucilibyście do mojej listy?

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Szukaj w tym blogu

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka